GIVSKUD ZOO – ZOOTOPIA modtager bæredygtighedspris
I GIVSKUD ZOO – ZOOTOPIA er det essentielt at arbejde for mere bæredygtighed i parkens egen drift og at inspirere parkens gæster til mere bæredygtige tiltag. Der er nedsat et internt udvalg, som arbejder med at implementere bæredygtige tiltag i parkens forskellige afdelinger. Og miljø og bæredygtighed indgår også i parkens strategi og etiske regler.
Det omfattende arbejde med at forsøge at skabe forandringer har resulteret i, at GIVSKUD ZOO – ZOOTOPIA nu er blevet tildelt Bæredygtighedsprisen af Visit Vejle-netværket.
- Vi er glade for anerkendelsen af vores forsøg på at gøre en forskel, og vi er taknemmelige over, at netværket synes, at vi fortjener sådan en pris, siger formidlings- og marketingchef Morten Hechmann Andersen.
Bæredygtighed er blevet en fast del af dagligdagen og arbejdet med udvikling i parken:
- Når salgsafdelingen bestiller produkter, er alle opmærksomme på, hvor de kommer fra. Vores køkken arbejder med økologi, minimering af madspild, affaldssortering og brug af lokale, sæsonaktuelle råvarer. På energifronten har vi også lavet en stor omstilling for at gå en mere grøn retning med blandt andet solceller og energi fra norske vandkraftværker. Vi udskifter løbende maskineri og køretøjer. Og i formidlingsafdelingen sørger vi for at udbrede viden til besøgende elever og gæster blandt andet gennem udstillinger og events, fortæller Morten Hechmann Andersen og tilføjer:
- Vi er langt fra færdige, men vi gør, hvad vi kan løbende for at fortsætte kursen i den bæredygtige retning.