Madspild skal bekæmpes
Til sæson 2021 er det taget endnu et vigtigt skridt i arbejdet med at gøre driften i GIVSKUD ZOO – ZOOTOPIA mere bæredygtig, end den er i forvejen – nemlig tilmelding til REFOOD mærket.
GIVSKUD ZOO – ZOOTOPIA har tilmeldt sig ordningen for virksomheder og organisationer, der gerne vil bekæmpe madspild og arbejde mere for genanvendelse.
- Ressourcespild er et enormt problem for vores samfund, og derfor har vi nu tilmeldt os denne ordning, fordi vi mener, at det hjælper os til at styrke vores bæredygtige linje i parken. Det er dyrt og etisk forkert at smide en masse mad ud og bruge CO2 på produktion af noget, som bare havner i skraldespanden. Derfor sætter vi nu ekstra ind mod madspild, siger GIVSKUD ZOO – ZOOTOPIAs servicechef, Nicklas Ottosson Kanstrup.
Har søsat flere initiativer
REFOOD-mærket betyder, at man som virksomhed vælger nogle madspildsreducerende initiativer og forfølger dem. Derved får man en REFOOD-certificering, som viser, at man arbejder for at minimere madspild i virksomheden.
- Generelt arbejder vi for at minimere madspild både ”bagved” i vores fremstilling af mad og så ude blandt gæsterne. Vi har øget fokus på rigtigt indkøb, så vi køber ind i rette mængder alt efter behov. Vi vurderer også på størrelser på portioner mad ved vores spisesteder - er portionerne for store eller tilpas? Vi ser på, om der er bestemte madtyper, der smides ud. Og vores køkkenchef bruger råvarer på en kreativ måde og fuldt ud, så ressourcerne ikke går til spilde, forklarer servicechefen og tilføjer:
- Vi er kun lige blevet tilmeldt ordningen, så vi kan endnu ikke sige så meget om, hvordan det rykker ved forbruget her i parken. Men vi tager alle input ind og bruger dem konstruktivt for at sikre en mere bæredygtig retning.
Affaldssortering hjælper mod madspild
Parkens gæster vil ikke umiddelbart mærke nogen forandring. Og dog. I kombination med at mindske madaffald står parkens initiativ om at få gæster til at sortere madaffald i parken.
- Vores erfaring er, at gæster smider affald i den samme beholder, uanset type. Og vi vil gerne både selv være bedre til at sortere og få vores gæster til at hjælpe med det, da det også hjælper i forhold til madspild. Ved at se hvilken type mad og hvor store mængder, der kasseres, kan vi nemlig handle på det. Så nu har vi opsat bedre skiltning om affalds- og madsortering. Vi er stadig i prøvefasen, men vi tager erfaringerne med os for at se, hvor vi kan gøre det bedre, siger servicechefen.
Der er hængt diplomer op om REFOOD-ordningen ved alle parkens spisesteder.