Mød medarbejderne – safaribuschaufføren
Navn: Nina Rosendahl Larsen
Funktion: Safaribuschauffør og tilkaldeformidler på ture bag kulisserne
Hvor længe har du arbejdet i GIVSKUD ZOO – ZOOTOPIA?
Jeg startede i salgsafdelingen tilbage i 2007. Året efter skiftede jeg til parkafdelingen, hvor jeg var i nogle år. I 2013 fik jeg buskørekort og har kørt safaribussen siden da. Så nu er jeg i gang med min 17. sæson i parken.
Hvorfor har du valgt at arbejde i parken?
Jeg har altid været glad for dyr og har besøgt parken meget med min familie, siden jeg var lille. Jeg synes, det er et fantastisk sted, og da jeg fik chancen for at arbejde her, slog jeg til med det samme. Jeg skiftede fra parkafdelingen til safaribussen, da jeg kunne mærke, at jeg bare så gerne ville fortælle gæsterne om alle vores spændende dyr og parken generelt.
Hvilke opgaver har du i GIVSKUD ZOO - ZOOTOPIA?
Overordnet set er min hovedopgave at transportere gæster rundt i parken og fortælle om dyrene undervejs. Gæsterne tager som regel bussen, hvis de for eksempel ikke har bil med, hvis de gerne vil følges flere familier sammen eller måske for at høre fortællinger om dyrene.
Alle safaribuschauffører deltager også i turene Bag Kulisserne og Godmorgen Zoo, hvor vi sammen med en af de dygtige formidlere tager gæsterne med på spændende ture i staldene og områder, som de ellers ikke vil se på et almindeligt besøg på egen hånd i parken. Her er vores opgave som chauffør at transportere gæsterne rundt til de forskellige stalde og hjælpe formidlerne med at ”holde styr” på gæsterne. Vi står for radiokontakt med dyrepasserne og hjælper med at holde tidsplanen. Og så er vi altid klar på en lille hyggesnak med gæsterne på turen rundt.
På det seneste har jeg også været tilkaldeformidler på et par ture Bag Kulisserne, hvor jeg har haft en buschauffør med. Det er sjovt og spændende at opleve turene på denne måde, og så får jeg lov til at snakke endnu mere om dyrene!
Hvordan er en typisk arbejdsdag for dig?
Hvis jeg ikke har en morgentur Bag Kulisserne eller Godmorgen Zoo, møder jeg ind mellem kl. 10.00 og 10.30. Jeg tjekker dagens ”chaufførseddel”, som er hængt op i billetsalget. Her står lidt nyttige dagsaktuelle oplysninger blandt andet om ledervagten den dag, bookinger på busserne og lidt info om dyrene, hvis for eksempel ikke alle løver er ude.
Herefter går jeg ud i bussen og får tjekket olie, kølervæske med mere samt startet bussen op. Nogle gange skal vinduerne også lige støves af udenpå. Og så kører jeg ellers rundt hele dagen og fortæller om dyrene. Det kan både foregå på dansk, engelsk og tysk. Vi har en iPad med til at guide på nogle af de sprog, vi ikke kan tale, hvis gæsterne ønsker at høre det i stedet for de sprog, vi kan guide på. Vi har tre eller fire ture per dag. Efter sidste tur skal bussen gøres ren indvendigt og eventuelt vaskes udenpå og tankes, hvis nødvendigt.
Hvad kan du bedst lide ved dine arbejdsopgaver?
Det er jo bare fedt at kunne køre rundt hele dagen og fortælle om dyrene. Vi kan følge dyrenes dagsrytme, være heldige at se en fødsel på savannerne og opleve mange andre spændende ting. Jeg synes også, det er rigtig spændende at møde folk fra hele verden og få en lille snak med dem. Når gæsterne går ind i bussen, siger jeg tydeligt ”Hej”, og så kan jeg høre, om de svarer på dansk eller ej. Hvis det ikke er danskere, spørger jeg, hvor de er fra, og der kan man blive meget overrasket. I mine noter fra de seneste år er lande som Canada, Australien, Singapore, Sydafrika, Columbia, Kina, Indien, Brasilien, Egypten og så videre blandt andet nævnt.
Hvad er mest udfordrende ved dit arbejde?
Det er nok at fastholde opmærksomheden og interessen fra alle de mange forskellige gæster, der kan være i bussen på én og samme tur. Der ligger en stor opgave i at få så mange som muligt med. Vi skal på én gang formidle til for eksempel både norske børnefamilier, tyske pensionister og danske unge, og det er ikke nemt.
I højsæsonen kan det også være en stor udfordring at manøvrere bussen rundt på safariruten blandt rigtig mange biler, dyr der går ud foran bussen, og løvetraktoren, der skal forbi. Der har vi til tider meget lidt plads at komme rundt på. Det kan tage lang tid, og så kan det blive svært at overholde køreplanen.
Hvad kan du bedst lide ved parken?
Jeg er stolt af at være en del af en så kendt og velrenommeret organisation, der sætter dyrenes velfærd højest på dagsordenen. Parkens politik omkring dyrehold samt det flotte avlssamarbejde med andre zoos er spændende at følge.
Det er også dejligt at have så mange søde kollegaer, der altid hilser, når man kommer forbi. Vores gode service over for gæsterne er også noget af det, der gør, at jeg er så glad for mit arbejde. Det er jo altid rart og givende at gøre andre menneskers dag ekstra god.
Og så er det selvfølgelig bare fedt at følge dyrene næsten året rundt! Man er vel dyrenørd.