Livet på de store græsstepper
Lær om økosystemerne "savanne" og "prærie" og mød nogle af de dyr, der lever på de store græsstepper.
Græsstepperne er de mest produktive økosystemer i verden og har tidligere dækket 40 % af landjorden. På denne tur giver vi en kort præsentation af græsstepperne som naturtype. Derefter besøger vi nogle af de karismatiske dyr, som er knyttet til den afrikanske savanne og den nordamerikanske prærie. Vi skal bl.a. se næsehorn, løver, ulve og bisonokser. Undervejs kommer vi omkring emner som:
Flugtsyn og jagtsyn
Adfærd hos byttedyr og rovdyr
Fødekæder og fødenet
Dyr som nøglearter
Nicher
Trusler mod dyr og økosystemer
Reservater og fredning
Fællesmål:
Biologi efter 9. klasse – Undersøgelse – Økosystemer
Eleven kan undersøge organismers livsbetingelse
Eleven har viden om organismers livsfunktioner
Biologi efter 9. klasse – Undersøgelse – Evolution
Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder
Eleven har viden om organismers morfologiske, anatomiske, og fysiologiske tilpasninger
Biologi efter 9. klasse – Modellering – Økosystemer
Eleven kan med modeller forklare stoffers kredsløb i økosystemer
Eleven har viden om stoffers biologiske kredsløb
Biologi efter 9. klasse – Perspektivering – Økosystemer
Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers betydning for biodiversitet
Eleven har viden om biodiversitet
Læringsmål:
Eleverne har kendskab til dyr, der lever på savannen og prærien
Eleverne kan fortælle om levevilkår for dyr på savannen og prærien
Eleverne kan lave en fødekæde
Før- og efterarbejde:
Spørgsmål, som lærerne kan arbejde med inden besøget:
Hvad karakteriserer en græssteppe og hvor de findes?
Hvilke dyr lever på græsstepperne?
Hvad er en fødekæde herunder kendskab til begreberne primærproducenter og konsumenter?
Hvad er flugtsyn og jagtsyn?