Løven og de 17 verdensmål - 7. og 8. klasse
Alle de steder, hvor der lever rovdyr, er der konflikter mellem rovdyr og mennesker. Dette forløb handler især om konflikten mellem løver og mennesker i Vestafrika, og hvad disse konflikter har af betydning for både dyr og mennesker.
Den første del af forløbet handler om store dyr og det faktum, at der bliver færre og færre store dyr i naturen. Her får eleverne indsigt i teorierne om, hvorfor mange store dyr uddør.
Vi besøger også løverne i GIVSKUD ZOO - ZOOTOPIA og får viden om løven gennem observation og håndtering af effekter fra løver.
Den anden del af forløbet handler specifikt om løver i WAZA Nationalpark i Cameroun og de løve-menneske-konflikter, der er i og omkring nationalparken. Her lærer eleverne om fastboende og nomadiske pastoralister, som holder husdyr omkring nationalparken og som lever af at producere mælkeprodukter. Gennem et rollespil, bliver eleverne klogere på, hvorfor konflikterne mellem løver og mennesker opstår. De skal også prøve at komme med forslag til tiltag, der kan gøre det muligt for mennesker og løver at sameksistere. I den forbindelse snakker vi om, hvordan de 17 verdensmål kan bakke op om dette.
Fællesmål:
Geografi efter 9. klasse – Perspektivering – Perspektivering i naturfag
Elever kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
Eleverne har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling
Geografi efter 9. klasse – Perspektivering – Perspektivering i naturfag
Eleven kan forklare aktuelle konsekvenser af naturgrundlagets udnyttelse
Eleven har viden om samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser af udnyttelse af naturgrundlaget
Læringsmål:
Eleverne kan fortælle om konflikter mellem rovdyr og mennesker i Afrika og Danmark og konsekvenserne heraf.
Eleverne forstår at de 17. verdensmål bl.a. har til formål at skabe rammer som sikre rovdyrenes beståen bl.a. gennem løsning af konflikter mellem rovdyr og mennesker.