Otto er et næsehorn
Otto er et gult næsehorn med tre horn, men ligner et bredsnudet næsehorn fra Afrika. I GIVSKUD ZOO kan I lære de bredsnudede næsehorn at kende, når I kommer helt tæt på de tonstunge dyr i stalden.
De bredsnudede næsehorn i GIVSKUD ZOO vejer over to ton, men er fredelige dyr, som I kan klappe og klø bag ørerne. I næsehornsstalden skal I høre om de bredsnudede næsehorn og deres levevis, og I får forklaringen på, hvorfor de har en stor bule i nakken, store flade fødder og en meget bred snude. Ved næsehornenes "toilet" bliver I klogere på, hvordan de bredsnudede næsehorn kan kommunikere med hinanden ved hjælp af afføring, og I lærer, hvordan I kan kende forskel på næsehornene ved at se på deres horn.
Læser I Ole Lund Kirkegaards fortælling "Otto er et næsehorn" eller ser en filmatisering af bogen, er det interessant og spændende at møde et virkeligt næsehorn. Når I med alle sanser har oplevet næsehornene i stalden, kan I med indlevelse fremstille næsehorn i billedkunst og med stor forståelse tegne modeller af et bredsnudet næsehorn, som viser de vigtigste fysiske kendetegn.
Fællesmål:
Kompetencemål:
Natur/teknologi (efter 2. klassetrin) - Modellering - Modellering i naturfag
Eleven kan skelne mellem virkelighed og model
Eleven har viden om naturtro modeltyper
Faglige mål:
Natur/teknologi (efter 2. klassetrin) - Undersøgelser - Organismer
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære omgivelse
Eleven har viden om dyr planter og svampe
Natur/teknologi (efter 2. klassetrin) - Modellering - Organismer
Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning
Eleven har viden om organismers opbygning
Læringsmål:
Eleverne ved, hvilke fysiske træk de skal fokusere på, når de tegner og beskriver et bredsnudet næsehorn.
Eleverne kender forskel på et naturtro næsehorn og et fantasinæsehorn.
Eksempler på forløb:
Firkløverskolen Give, afd. Givskud, har afviklet et forløb kaldet "Otto er et næsehorn" for 0.-1. klasse. Forløbet involverede timer i både dansk, billedkunst og natur og teknologi.
Læs en beskrivelse af forløbet her.
Se eksempler på de flotte næsehorn som eleverne tegnede undervejs i forløbet her.