Rør og spørg
Hvor skarpe er løvens klør, og hvor tung er en elefanttand? Find selv svarene og få ny viden om dyrene i GIVSKUD ZOO, når I undersøger spændende effekter fra eksotiske dyr. "Rør og spørg" kan være en god optakt til en tur rundt i parken.
Få ny viden om dyrene i GIVSKUD ZOO, når I hører om og rører ved f.eks. kranier, pels, fødder og haler fra parkens eksotiske dyr.
Hvis aktiviteten ”Rør og spørg” skal understøtte et forløb på skolen, må I gerne give os besked om det på forhånd.
Arbejder I med planteædere og kødædere, er det f.eks. rigtig lærerigt at sammenligne tænder, negle og fødder hos henholdsvis planteædende og kødædende dyr. Effekter fra for eksempel elefant, giraf, løve og struds kan på samme måde understøtte et forløb om savannens dyr.
Vores effektsamling består af følgende effekter:
Elefant: lårbensknogle, kranium, stødtand, kindtand, hale, fod
Næsehorn: kranium, horn
Giraf: kranium, nakkehvirvler, fodrodsknogle med klove
Løve: kranium, pote, hale, skind
Struds: fod, æg, fjer
Gorilla: kranium, hånd, fod
Zebra: skind
Wapitihjort: gevir
Ulve: kranium, skind
Bisonokse: kranium; skind
Fællesmål:
Fællesmål kan for eksempel være:
Natur/teknologi efter 2. klasse - Undersøgelse - Organismer
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur.
Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
Natur/teknologis efter 4. klasse - Undersøgelse - Organismer
Eleven kan undersøge dyr og planters tilpasninger til naturen.
Eleven har viden om dyr og planters levesteder og livsbetingelser
Læringsmål:
Eleverne har viden om udvalgte dyr og deres levevis og forstår, at de ved at se på dyrs fysiske træk kan sige noget om, hvordan dyrene er tilpasset levevilkårene i naturen.